2023. december 15-én megváltozik a tb-ellátások igénylésének módja, az ÁNYK nyomtatványokat felváltja egy webes
űrlap.
Utoljára
2023. december 14-ig
lehetséges a megszokott módon, azaz az
ÁNYK
-ban kitölthető nyomtatványon beadnia a nem tb-kifizetőhely foglalkoztatóknak, egyéni vállalkozóknak és
mezőgazdasági őstermelőknek a táppénzre, a baleseti táppénzre, a gyermekápolási táppénzre, a csecsemőgondozási
díjra, a gyermekgondozási díjra és az örökbefogadói díjra vonatkozó kérelmeket.
A jelenlegi nyomtatványok:
- Igénybejelentés táppénz, CSED, GYED, ÖFD, baleseti táppénz igényléséhez
(ONYFEBPENZ_MAK_igbej_vallalk),
- Foglalkoztatói igazolás (ONYFEBPENZ_MAK_fogl_ig),
- Adatlap folyamatos
keresőképtelenség igazolásához (ONYFEBPENZ_MAK_foly_ker_kept).
A nyomtatványok beküldése jelenleg a korábban benyújtott regisztrációs űrlapok alapján létrejött meghatalmazások
szerint történnek. Ezeket a meghatalmazásokat törölni fogják, azonban szerencsére ez nem azonnal fog megtörténni,
csak egy egyelőre meg nem határozott későbbi időpontban.
A meghatalmazások törlése után az új rendszerben már
kizárólag a Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY-ben) rögzített meghatalmazások alapján lehet eljárni, ezért célszerű
ezt már most létrehozni.
Rendelkezési nyilvántartás
Az RNY a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/
oldalon érhető el, ahová az ügyfélkapus azonosítóval és jelszóval lehet bejelentkezni.
Minden foglalkoztató,
vállalkozó, őstermelő esetén a könyvelőnek, a bérszámfejtőnek szüksége lesz erre a meghatalmazásra.
A weboldalra bejelentkezés után a felhasználó neve látható. Egyéni vállalkozó vagy mezőgazdasági őstermelő esetén ez
megfelelő, gazdasági társaság vagy civil szervezet esetén a
SZERVEZET AZONOSÍTÁS
gombra kell kattintani és az adószám segítségével be kell jelentkezni a szervezetbe.
Amennyiben először
jelentkezünk be az RNY-be, akkor a rendszer rákérdez, hogy a hivatalokkal milyen módon szeretnénk kapcsolatot
tartani. Ennek beállítása után tudunk csak továbblépni a meghatalmazás elkészítéséhez.
A meghatalmazás az ÚJ RENDELKEZÉS gombra kattintva indítható el.
A hosszú felsorolásból a MAGYAR ÁLLAMKINCSTÁR TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS, CSALÁDTÁMOGATÁS ÉS
EGYÉB LAKOSSÁGI SZOLGÁLTATÁSOK ügyet kell megkeresni. (A weboldalon ehhez használható a
Ctrl + F billentyűkombinációval előhívható kereső is.)
A linkre kattintás után csak a
MAGYAR ÁLLAMKINCSTÁR TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS ÉS CSALÁDTÁMOGATÁS
opció választható, majd erre kattintás után az
EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ÜGYEK
linkre kell kattintani.
Ezt követően kiválasztható, hogy a meghatalmazást a
meghatalmazó vagy
a
meghatalmazott
hozza létre.
Meghatalmazás meghatalmazóként
A meghatalmazó adatait automatikusan betölti a rendszer, míg a meghatalmazott adatait kézzel kell kitölteni.
Itt első lépésként ki kell választani, hogy a meghatalmazott természetes személy (pl. a könyvelő vagy
bérszámfejtő) vagy szervezet (pl. a könyvelőiroda), de akár két külön meghatalmazással mindkettő jogosultság
rögzíthető.
Természetes személy esetén a nevet, születési nevet, anyja nevét, a születési helyet és születési dátumot kell
csak megadni, míg szervezet esetén kizárólag az adószámot.
Az adatok megadása után kattintson a
MEGHATALMAZOTT HOZZÁADÁSA
gombra, majd a
TOVÁBB
gombra.
A következő képernyőn jelölje a meghatalmazás hatályát. Itt célszerű kezdetnek az azonnal, míg végének a
visszavonásig mezőt jelölni, majd a
TOVÁBB
gombra kell kattintani.
A következő képernyőn a rendszer összefoglalja a rendelkezés adatait, melyet ellenőrizhetünk. Ha valami téves,
akkor a VISSZA gombbal tudunk
javítani. Ha helyesek az adatok, akkor a
LÉTREHOZÁS gombbal tudjuk véglegesíteni a meghatalmazást.
A meghatalmazott jóváhagyása nélkül létrejön a rendelkezés.
Ha a vállalkozásnál együttes aláírás van, akkor a másik ügyvezetőnek is jóvá kell hagynia a rendelkezést,
melyet a JÓVÁHAGYÁSRA VÁRÓ RENDELKEZÉSEK menüpontban találhat meg, és ott csak a
JÓVÁHAGYÁS
gombra kell kattintani.
Meghatalmazás meghatalmazottként
A meghatalmazott magánszemélyként vagy a könyvelőirodaként indíthatja a meghatalmazást.
Ebben az esetben a MEGHATALMAZÁST MEGHATALMAZOTTKÉNT HOZOM LÉTRE linkre kell kattintani. Itt a meghatalmazó
természetes személy személyes adatait vagy a meghatalmazó szervezet adószámát kell megadni, majd a MEGHATALMAZÓ
HOZZÁADÁSA gombra kell kattintani.
Fontos, hogy ebben az esetben a meghatalmazás csak akkor jön létre, amikor a
meghatalmazó
személy vagy szervezet képviselője azt
jóváhagyja
.
A meghatalmazónak be kell jelentkeznie az RNY rendszerbe. Cég, szervezet esetén a
SZERVEZET AZONOSÍTÁS gombra kell kattintania.
Ezt követően a JÓVÁHAGYÁSRA VÁRÓ
RENDELKEZÉSEK menüpontba kell belépnie, majd az itt látható listában a
JÓVÁHAGYÁS
gombra kell kattintani.
Az előzőekben leírtak a cégjegyzékben szereplő vállalkozások, valamint a magánszemélyek (egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelő) esetén működik. Egyéb szervezetek (pl. egyesület, ügyvédi iroda) kizárólag személyesen tehetnek szervezeti meghatalmazást bármelyik kormányablakban.
Új űrlap: EB_IGBEJ_01
Az új űrlap egy weboldalon elérhető felület lesz.
A tartalma jelen cikk írásakor még nem ismert, mivel csak
2023. december 15-től lesz elérhető
. A MÁK semmilyen dokumentációt nem tett közzé, hogy a bérprogramok fejlesztői, hogyan tudják továbbra
is biztosítani az adatimport lehetőségét, ezért félő, hogy erre nem is gondoltak.
Az új űrlap az
Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti
táppénzre, valamint a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátásokra
nevet kapta, az űrlap száma pedig az
EB_IGBEJ_01
lesz.
Az űrlap a
magyarorszag.hu oldalról az EGÉSZSÉGÜGY - EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS PÉNZBELI
ELLÁTÁSAI menüpontban lesz elérhető.
A link már látható (IGÉNYBEJELENTÉS… (EB_IGBEJ_01)), de még nem aktív.
Egyelőre csak annyi tudható, hogy a korábbi három nyomtatványt összevonják egy űrlapra, így természetesen annak
formájában jelentős eltérés lesz.
Az űrlap felülete ún.
iForm-típusú
, melyet már sok hivatal esetén (pl. a MÁK-nál, illetve a helyi adózásban is) megszokhattunk.
A Forint-Soft Kft., mint bérprogram fejlesztője nevében csak annyit ígérhetünk, hogy amikor már elérhető lesz
az új felület, azonnal elkezdjük vizsgálni az adatok importálásának lehetőségét és ha erre mód van, akkor néhány
napon belül igyekszünk erre megoldást találni.
FRISSÍTÉS (2023.12.15.)
2023. december 15-én megjelentek az új nyomtatványok, illetve év végéig még használhatók az ÁNYK nyomtatványok is.
Bővebb információ: