Blog image

2023. december 15-én megváltozik a tb-ellátások igénylésének módja, az ÁNYK nyomtatványokat felváltja egy webes űrlap.

Utoljára 2023. december 14-ig lehetséges a megszokott módon, azaz az ÁNYK -ban kitölthető nyomtatványon beadnia a nem tb-kifizetőhely foglalkoztatóknak, egyéni vállalkozóknak és mezőgazdasági őstermelőknek a táppénzre, a baleseti táppénzre, a gyermekápolási táppénzre, a csecsemőgondozási díjra, a gyermekgondozási díjra és az örökbefogadói díjra vonatkozó kérelmeket.

A jelenlegi nyomtatványok:
- Igénybejelentés táppénz, CSED, GYED, ÖFD, baleseti táppénz igényléséhez (ONYFEBPENZ_MAK_igbej_vallalk),
- Foglalkoztatói igazolás (ONYFEBPENZ_MAK_fogl_ig),
- Adatlap folyamatos keresőképtelenség igazolásához (ONYFEBPENZ_MAK_foly_ker_kept).

A nyomtatványok beküldése jelenleg a korábban benyújtott regisztrációs űrlapok alapján létrejött meghatalmazások szerint történnek. Ezeket a meghatalmazásokat törölni fogják, azonban szerencsére ez nem azonnal fog megtörténni, csak egy egyelőre meg nem határozott későbbi időpontban.
A meghatalmazások törlése után az új rendszerben már kizárólag a Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY-ben) rögzített meghatalmazások alapján lehet eljárni, ezért célszerű ezt már most létrehozni. 

Rendelkezési nyilvántartás

Az RNY a https://rendelkezes.gov.hu/rny-public/ oldalon érhető el, ahová az ügyfélkapus azonosítóval és jelszóval lehet bejelentkezni.
Minden foglalkoztató, vállalkozó, őstermelő esetén a könyvelőnek, a bérszámfejtőnek szüksége lesz erre a meghatalmazásra.

A weboldalra bejelentkezés után a felhasználó neve látható. Egyéni vállalkozó vagy mezőgazdasági őstermelő esetén ez megfelelő, gazdasági társaság vagy civil szervezet esetén a SZERVEZET AZONOSÍTÁS gombra kell kattintani és az adószám segítségével be kell jelentkezni a szervezetbe.
Amennyiben először jelentkezünk be az RNY-be, akkor a rendszer rákérdez, hogy a hivatalokkal milyen módon szeretnénk kapcsolatot tartani. Ennek beállítása után tudunk csak továbblépni a meghatalmazás elkészítéséhez.

A meghatalmazás az ÚJ RENDELKEZÉS gombra kattintva indítható el.


A hosszú felsorolásból a MAGYAR ÁLLAMKINCSTÁR TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS, CSALÁDTÁMOGATÁS ÉS EGYÉB LAKOSSÁGI SZOLGÁLTATÁSOK ügyet kell megkeresni. (A weboldalon ehhez használható a Ctrl + F billentyűkombinációval előhívható kereső is.)
A linkre kattintás után csak a MAGYAR ÁLLAMKINCSTÁR TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS ÉS CSALÁDTÁMOGATÁS opció választható, majd erre kattintás után az EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁSI ÜGYEK linkre kell kattintani.
Ezt követően kiválasztható, hogy a meghatalmazást a meghatalmazó vagy a meghatalmazott hozza létre.


Meghatalmazás meghatalmazóként

A meghatalmazó adatait automatikusan betölti a rendszer, míg a meghatalmazott adatait kézzel kell kitölteni. Itt első lépésként ki kell választani, hogy a meghatalmazott természetes személy (pl. a könyvelő vagy bérszámfejtő) vagy szervezet (pl. a könyvelőiroda), de akár két külön meghatalmazással mindkettő jogosultság rögzíthető.
Természetes személy esetén a nevet, születési nevet, anyja nevét, a születési helyet és születési dátumot kell csak megadni, míg szervezet esetén kizárólag az adószámot.

Az adatok megadása után kattintson a MEGHATALMAZOTT HOZZÁADÁSA gombra, majd a TOVÁBB gombra.
A következő képernyőn jelölje a meghatalmazás hatályát. Itt célszerű kezdetnek az azonnal, míg végének a visszavonásig mezőt jelölni, majd a TOVÁBB gombra kell kattintani.
A következő képernyőn a rendszer összefoglalja a rendelkezés adatait, melyet ellenőrizhetünk. Ha valami téves, akkor a VISSZA gombbal tudunk javítani. Ha helyesek az adatok, akkor a LÉTREHOZÁS gombbal tudjuk véglegesíteni a meghatalmazást.
A meghatalmazott jóváhagyása nélkül létrejön a rendelkezés.

Ha a vállalkozásnál együttes aláírás van, akkor a másik ügyvezetőnek is jóvá kell hagynia a rendelkezést, melyet a JÓVÁHAGYÁSRA VÁRÓ RENDELKEZÉSEK menüpontban találhat meg, és ott csak a JÓVÁHAGYÁS gombra kell kattintani.

Meghatalmazás meghatalmazottként

A meghatalmazott magánszemélyként vagy a könyvelőirodaként indíthatja a meghatalmazást.
Ebben az esetben a MEGHATALMAZÁST MEGHATALMAZOTTKÉNT HOZOM LÉTRE linkre kell kattintani. Itt a meghatalmazó természetes személy személyes adatait vagy a meghatalmazó szervezet adószámát kell megadni, majd a MEGHATALMAZÓ HOZZÁADÁSA gombra kell kattintani.

Fontos, hogy ebben az esetben a meghatalmazás csak akkor jön létre, amikor a meghatalmazó személy vagy szervezet képviselője azt jóváhagyja .
A meghatalmazónak be kell jelentkeznie az RNY rendszerbe. Cég, szervezet esetén a SZERVEZET AZONOSÍTÁS gombra kell kattintania.
Ezt követően a JÓVÁHAGYÁSRA VÁRÓ RENDELKEZÉSEK menüpontba kell belépnie, majd az itt látható listában a JÓVÁHAGYÁS gombra kell kattintani.
Az előzőekben leírtak a cégjegyzékben szereplő vállalkozások, valamint a magánszemélyek (egyéni vállalkozók, mezőgazdasági őstermelő) esetén működik. Egyéb szervezetek (pl. egyesület, ügyvédi iroda) kizárólag személyesen tehetnek szervezeti meghatalmazást bármelyik kormányablakban.

Új űrlap: EB_IGBEJ_01

Az új űrlap egy weboldalon elérhető felület lesz.
A tartalma jelen cikk írásakor még nem ismert, mivel csak 2023. december 15-től lesz elérhető . A MÁK semmilyen dokumentációt nem tett közzé, hogy a bérprogramok fejlesztői, hogyan tudják továbbra is biztosítani az adatimport lehetőségét, ezért félő, hogy erre nem is gondoltak.

Az új űrlap az Igénybejelentés az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokra és a baleseti táppénzre, valamint a méltányosságból igénybe vehető pénzbeli ellátásokra nevet kapta, az űrlap száma pedig az EB_IGBEJ_01 lesz.
Az űrlap a magyarorszag.hu oldalról az EGÉSZSÉGÜGY - EGÉSZSÉGBIZTOSÍTÁS PÉNZBELI ELLÁTÁSAI menüpontban lesz elérhető.



A link már látható (IGÉNYBEJELENTÉS… (EB_IGBEJ_01)), de még nem aktív.
Egyelőre csak annyi tudható, hogy a korábbi három nyomtatványt összevonják egy űrlapra, így természetesen annak formájában jelentős eltérés lesz.
Az űrlap felülete ún. iForm-típusú , melyet már sok hivatal esetén (pl. a MÁK-nál, illetve a helyi adózásban is) megszokhattunk.

A Forint-Soft Kft., mint bérprogram fejlesztője nevében csak annyit ígérhetünk, hogy amikor már elérhető lesz az új felület, azonnal elkezdjük vizsgálni az adatok importálásának lehetőségét és ha erre mód van, akkor néhány napon belül igyekszünk erre megoldást találni.





FRISSÍTÉS (2023.12.15.)
2023. december 15-én megjelentek az új nyomtatványok, illetve év végéig még használhatók az ÁNYK nyomtatványok is.
Bővebb információ: