2022/06 - Vállalkozók adózási lehetőségei a kata megszűnése után – 2. rész: Átalányadózás vagy vállalkozói SZJA?
Ha a vállalkozó nem jogosult a kata választására (pl. egyéni ügyvéd) vagy jogosult lenne, de tevékenységét kifizetők részére végzi, akkor már csak az SZJA-törvényben meghatározott két módszerből, az átalányadózásból és a vállalkozói SZJA szabályai szerinti adózásból választhat.
A döntéshez elsősorban a várható bevételeket kell megbecsülni, de fel kell mérni az olyan költségeket is, amelyeket eddig nem számolt el a vállalkozó (pl. kiküldetés), vagy eddig nem volt értelme a költségeket a vállalkozásba bevonni (pl. bérleti díj, gépkocsi vásárlása).
Az
átalányadózás már több, mint három évtizede létezik, a bérprogramjaink
is a kezdetek óta kezelik ennek számítását, de eddig nem volt túl
népszerű forma. 2022. január 1-jétől jelentősen változott, egyszerűbbé
vált és egy adómentes keretnek köszönhetően már sokaknak előnyös is
lehetett.
A kata és átalányadózás összehasonlításáról még 2021. decemberben
írtunk hírlevelet. Ebben bemutattuk, hogy alacsony bevétel mellett
nyugdíjasoknak és mellékfoglalkozású vállalkozóknak akár kedvezőbb is
lehetett az átalányadózás a katához képest is.
Ebben a cikkünkben elsősorban az átalányadózást ismertetjük és hasonlítjuk össze a vállalkozói SZJA-val.
Vállalkozói SZJA röviden
Az
adózási forma lényege, hogy a bevételekkel szemben tételesen számoljuk
el a költségeket, majd az így kapott eredmény után kell nyereségadót
fizetni, illetve az adózott eredményt, mint vállalkozói osztalékalapot
is le kell adózni.
A forma a társasági adóhoz hasonlít azzal a különbséggel, hogy a
társasági adónál nem kötelező az osztalék kivétele, adózása, míg az
egyéni vállalkozónál ez évente megtörténik.
Járulékfizetési szabályok
A
főfoglalkozású egyéni vállalkozó a vállalkozói kivét, de legalább a
minimálbér/garantált bérminimum után 18,5% tb-járulékot fizet és a
vállalkozói kivét, de legalább a minimálbér/garantált bérminimum
112,5%-a után 13% szochot.
A vállalkozói kivét összegéről az egyéni vállalkozó dönthet, akár
minden hónapban más-más összeg is lehet. A vállalkozói kivét után 15%
SZJA is van, melyből az SZJA-kedvezmények érvényesíthetők. A
tb-járulékból a vállalkozói kivétet terhelő járulék összegéig családi
járulékkedvezmény is érvényesíthető. Ha a vállalkozás nyereséges, akkor
főfoglalkozású egyéni vállalkozóként a minimálbér/garantált bérminimum
összegét érdemes vállalkozói kivétként kivenni, hiszen már csak a
15%-os SZJA a többletteher. Ha a vállalkozó ezt nem venné ki, akkor
nyereségben jelentkezik az összeg, mely után nyereségadót és az osztalék
utáni adókat is meg kellene fizetni.
A mellékfoglalkozású egyéni vállalkozók esetén nincs kötelező minimum
járulékfizetés, ők a tényleges vállalkozói kivét összege után fizetnek
tb-járulékot, szochot és SZJA-t.
A nyugdíjas egyéni vállalkozók a vállalkozói kivét után kizárólag
SZJA-t fizetnek, így náluk akár a teljes eredményt érdemes bérként
kivenni, hogy sem nyereségadót (9% SZJA-t), sem osztalék utáni SZJA-t és
szochot ne kelljen fizetni.
Nyereségadó, osztalékadó
A
bevételekből az elismert költségeket (pl. anyagköltségek,
értékcsökkenési leírás) levonva kapjuk meg az adózás előtti eredményt,
melyet a csökkentő (pl. szakképzési munkaszerződés alapján igénybe
vehető kedvezmény, fejlesztési tartalék) és növelő tételekkel korrigálva
jutunk el az adóalaphoz. Az adóalap után 9% SZJA-t kell fizetni. A nyereségadóra negyedévenként adóelőleget is fizetni kell.
Az adózás utáni jövedelmet szintén még módosítani kell a csökkentő
(pl. beruházási költség) és növelő (pl. a tárgyi eszközök
ellenszolgáltatás nélküli átruházása esetén a nettó érték arányos része)
tételekkel, majd így jutunk el a vállalkozói osztalékalaphoz.
A vállalkozói osztalékalap után 15% SZJA-t és 13% szochot
kell fizetni. Ennek a szociális hozzájárulási adónak van felső határa,
melynél a más összevonandó jövedelmeket (pl. vállalkozói kivét,
bérbeadásból származó jövedelem, munkabér) figyelembe lehet venni.
Emiatt szintén érdemes vállalkozói kivétként jövedelmet kivenni, mivel
nemcsak a nyereséget és az az utáni adókat csökkenti, de az osztalék
utáni szocho is kevesebb lesz.
Átalányadózás
Az adózási forma elnevezése megtévesztő lehet, hiszen itt nem az adó összege egy állandó tétel, hanem az elismert költséghányad.
Értékhatár
Az
átalányadózás választhatóságának értékhatára nem egy fix összeg, az a
minimálbér összegéhez kötött. A minimálbér emelkedésével az
átalányadózás választhatóságának határa is automatikusan emelkedik.
Az értékhatárnál az előző adóévi és a tárgyévben várható bevétel összegét kell figyelembe venni.
Év közbeni belépéskor az időszak naptári napjaival kell arányosítani
az értékhatárt, de a 297/2022. Kormányrendelet a 2022.08.31-ig még
katás, majd 2022.09.01-től átalányadózást választókra külön szabályt
állapít meg.
Teljes év | 2022.09.01- 2022.12.31. |
|
általános szabály | éves minimálbér tízszerese, azaz 2022-ben 24 millió Ft |
8 millió Ft |
kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet végző egyéni vállalkozó |
éves minimálbér ötvenszerese, azaz 2022-ben 100 millió Ft |
40 109 589 Ft |
Szintén a 297/2022. Kormányrendelet alapján az átalányadóra való bejelentkezésnél nem kell figyelembe venni az SZJA-törvény 50. § (7) bekezdése szerinti tilalmat, mely szerint az átalányadózást ismételten csak a megszűnés évét követő legalább 4 adóév eltelte után lehet választani.
Költséghányad
Az átalányadózás esetén a törvényben meghatározott költséghányadoknál kizárólag a tevékenység dönti el, hogy milyen mértékkel lehet számolni. Annak nincs szerepe, hogy főfoglalkozású, mellékfoglalkozású vagy nyugdíjas a vállalkozó.
Tevékenység | Költséghányad |
általános szabály | 40% |
kizárólag kedvezményezett tevékenység és kiskereskedelmi tevékenység | 80% |
kizárólag kiskereskedelmi tevékenység | 90% |
A 80%-os költséghányad alá tartozó kedvezményezett tevékenységnek az alábbiak minősülnek (zárójelben a TESZOR-számok):
- mezőgazdasági, erdőgazdálkodási (01; 02), bányászati (05-től 09-ig) és feldolgozóipari (10-től 32-ig) termék-előállítás,
- építőipari kivitelezés (TESZOR 41; 42), építőipari szolgáltatás (43),
- mezőgazdasági, betakarítást követő szolgáltatás (01.6),
vadgazdálkodáshoz kapcsolódó szolgáltatás (01.70.10), erdészeti
szolgáltatás (02.40.10), zöldterület-kezelés (81.30.10),
- halászati szolgáltatás (03.00.71), halgazdálkodási szolgáltatás (03.00.72),
- feldolgozóipari szolgáltatás (10-től 32-ig) a bérmunkában végzett
szolgáltatás és az egyéb sokszorosítás (18.20) kivételével,
- ipari gép, berendezés, eszköz javítása (33.1), gépjárműjavítás
(45.20), személyi, háztartási cikk javítása (95.2), épületgépészeti
berendezések javítása (43.21; 43.22; 43.29),
- taxis személyszállítás (49.32.11), személygépjármű kölcsönzése
vezetővel (49.32.12), egyéb máshová nem sorolt szárazföldi
személyszállítás (49.39.39), közúti áruszállítás,
- számítógép, kommunikációs eszköz javítása (95.1),
- fényképészet (74.20), - textil, szőrme mosása, tisztítása (96.01),
- fodrászat, szépségápolás (96.02),
- hobbiállat-gondozás (96.09.11),
- vendéglátás (56).
A kedvezményezett tevékenységek esetén az SZJA-törvényben
meghatározott megnevezést és a megadott TESZOR-számot együttesen kell
vizsgálni, azaz mindkettőnek meg kell feleljen a végzett szolgáltatás.
Ha a tevékenységi kör év közben változik és olyan új tevékenységet
végez a vállalkozó, melyre alacsonyabb költséghányad vonatkozik, akkor
az adóév elejére visszamenőlegesen a teljes bevételre az alacsonyabb
költséghányaddal kell számolni.
Adó- és járulékfizetés szabályai
Az éves minimálbér feléig, azaz 2022-ben 1 200 000 Ft-ig adómentes az átalányban megállapított jövedelem. Az adómentes határt
az év közbeni belépés miatt nem kell arányosítani, azaz a 2022. 09.
01-től átalányadózást választókra is az 1 200 000 Ft vonatkozik.
Az adómentes határ a jövedelemre vonatkozik. A 40%-os költséghányadot
alkalmazóknál tehát ez 2 millió Ft, 80%-os költséghányad esetén 6
millió Ft, míg a 90%-os költséghányad esetén 12 millió Ft adómentes
bevételt jelent.
A
főfoglalkozású átalányadózó egyéni vállalkozók esetén a tb-járulék
alapja az adóköteles átalányban megállapított jövedelem, de legalább a
minimálbér/garantált bérminimum, míg a szocho alapja az adóköteles
átalányban megállapított jövedelem, de legalább a minimálbér/garantált
bérminimum 112,5%-a.
Az adóköteles átalányban megállapított jövedelem után 15% SZJA-t kell
fizetni, melyből az adókedvezmények (négy vagy több gyermeket nevelő
anyák kedvezménye, 25 éven aluliak kedvezménye, első házasok
kedvezménye, személyi kedvezmény és családi kedvezmény) érvényesíthetők.
Ha a családi kedvezményből marad nem érvényesített összeg, akkor az
családi járulékkedvezményként a tb-járulékból igénybe vehető. Ez akkor
is csökkentheti a járulékot, ha a jövedelem még adómentes.
Az átalányadózásnál kockázatot jelenthet az, ha a bevételek nem egyenletesen folynak be az év során, mivel mindig a tárgyhavi bevétel alapján kell megállapítani a járulék- és szocho-alapot.
Összehasonlítás
Az
alábbi linkről letölthető egy általunk összeállított kalkulátor, mely
az átalányadózás és a vállalkozói SZJA adóterheit hasonlítja össze a
beírt bevétel, költség és jogviszonyra vonatkozó adatok alapján.
https://forintsoft.hu/hirlevel/Forint-Soft_kalkulator_atalanyado_VSZJA.xlsx
Néhány esetet az alábbiakban bemutatunk.
Példáinkban teljes éves adóterhet számoltunk 1%-os iparűzési adóval.
1. példa: Főfoglalkozású egyéni vállalkozó, akinek havi 1 millió Ft bevétele van és tevékenysége legalább középfokú végzettséghez kötött. Átalányadózásban 40%-os költséghányadot alkalmazhat.
Adózási forma | Költség | Éves adó |
átalányadózás | 40%-os költséghányad | 3 048 650 Ft |
vállalkozói SZJA | nincs vállalozói kivét és egyéb költség | 4 392 148 Ft |
vállalkozói SZJA | 260 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül nincs egyéb költség |
3 747 868 Ft |
vállalkozói SZJA | 260 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül 250 000 Ft/hó egyéb költség |
3 068 368 Ft |
2. példa: Főfoglalkozású egyéni vállalkozó, akinek havi 800 ezer Ft bevétele van. Tevékenysége iskolai végzettséghez nem kötött, átalányadózásban 80%-os költséghányadot alkalmazhat.
Adózási forma | Költség | Éves adó |
átalányadózás | 80%-os költséghányad | 926 040 Ft |
vállalkozói SZJA | nincs vállalozói kivét és egyéb költség | 3 609 899 Ft |
vállalkozói SZJA | 200 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül nincs egyéb költség |
3 114 299 Ft |
vállalkozói SZJA | 200 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül 300 000 Ft/hó egyéb költség |
2 298 899 Ft |
3. példa: Főfoglalkozású egyéni vállalkozó, akinek havi 500 ezer Ft bevétele van. Tevékenysége legalább középfokú végzettséghez kötött, átalányadózásban 40% költséghányadot alkalmazhat.
Adózási forma | Költség | Éves adó |
átalányadózás | 40%-os költséghányad | 1 503 700 Ft |
vállalkozói SZJA | nincs vállalozói kivét és egyéb költség | 2 961 148 Ft |
vállalkozói SZJA | 260 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül nincs egyéb költség |
2 316 868 Ft |
vállalkozói SZJA | 260 000 Ft/hó vállalkozói kivéten kívül 250 000 Ft/hó egyéb költség |
1 549 500 Ft |
Mint az első három példában látható, a vállalkozói SZJA esetén érdemes a minimálbér/garantált bérminimum összegét vállalkozói kivétként elszámolni. Minél nagyobb a bevétele a vállalkozónak és ehhez képest minél nagyobb a költség aránya, annál inkább érdemes lehet a vállalkozói SZJA-t választani.
4. példa: Mellékfoglalkozású egyéni vállalkozó, akinek havi 400 ezer Ft bevétele van. Átalányadózásban 40%-os költséghányadot alkalmazhat. Munkaviszonyában a bére 300 ezer Ft/hó.
Adózási forma | Költség | Éves adó |
átalányadózás | 40%-os költséghányad | 815 760 Ft |
vállalkozói SZJA | nincs vállalozói kivét és egyéb költség | 1 281 600 Ft |
vállalkozói SZJA | nincs vállalkozói kivét, de van 100 ezer Ft/hó egyéb költség |
1 009 800 Ft |
A kalkulációnk szerint egy mellékfoglalkozású egyéni vállalkozó esetén havi 100 ezer Ft-os költség mellett kb. havi 750 ezer Ft-os bevételig az átalányadózás a kedvezőbb, e felett már a vállalkozói SZJA, hiszen az adómentes keret felett már a mellékfoglalkozású vállalkozó a jövedelme után tb-járulékot és szochot is fizet.
5. példa: Nyugdíjas egyéni vállalkozó, akinek havi 1 millió Ft bevétele van. Átalányadózásban 40%-os költséghányadot alkalmazhat.
Adózási forma | Költség | Éves adó |
átalányadózás | 40%-os költséghányad | 986 400 Ft |
vállalkozói SZJA | a teljes eredményt vállalkozói kivétként veszi ki | 1 920 000 Ft |
Nyugdíjas vállalkozónak a vállalkozói SZJA csak akkor lehetne kedvezőbb, ha a felmerülő költsége magasabb, mint az átalányadózás szerinti költséghányad.
Feladatok, teendők
2022. 08. 31. - NAV - 22T1041
A kata megszűnésével és az SZJA-törvény szerinti adózásra átállással a
nem kiegészítő tevékenységet végző, azaz a főfoglalkozású és
mellékfoglalkozású egyéni vállalkozóknak is biztosítási jogviszonya
keletkezik. Ezt a 22T1041-en be kell jelenteni a NAV-nak.
2022.09.30. – NAV - 22KATA
Mivel a régi kata 2022. 08. 31-én megszűnik, ezért a Katv. 11. §-a
szerint 30 napon belül, azaz legkésőbb 2022.09.30-ig 22KATA bevallást
kell készíteni a bevételekről, nyilatkozni kell kifizetőnként az 1
millió Ft-ot meghaladó bevételről, illetve a kapcsolt vállalkozásoktól
származó bevételekről.
A NAV weblapján jelenleg elérhető 22KATA bevallás 4.0 verziója még
nem alkalmas annak a szabálynak a kezelésére, mely szerint a 2022. 08.
31-án még katás vállalkozásokra nem a havi 1 millió Ft-os, hanem 1,5
millió Ft-os bevételi határ vonatkozik. A 2022.01.01-2022.08.31. között
katásként adózó vállalkozások a tételes adóval nemcsak 8 millió Ft,
hanem 12 millió Ft bevételt adózhatnak le, és csak e felett terheli őket
40%-os adó.
2022. 10. 12. és minden hónap 12. napja - NAV - 2258
Az átalányadózás és a vállalkozói SZJA esetén is havonta
járulékbevallást (’58) kell beadniuk a fő- és mellékfoglalkozású egyéni
vállalkozóknak.
A nyugdíjas vállalkozónak nem kell '58 járulékbevallást beadnia.